diumenge, 5 d’octubre del 2008

La plantació de la fava

La fava ix pels volts de pasqua, és una de les verdures més matineres de l'any. Quan es cullen les faves, si un dia en culls, al cap de dos dies en tornes a tindre, de manera que també demostra tindre vocació de treball. M'agrada, aquesta planta. 

El temps de plantar: La fava es planta ara, a la tardor, entre La Pilarica i Tots Sants, més tirant cap a Tots Sants, segons mon tio Salvador. 

Plantar: Per a plantar-la, es preparen els forats en els cavallons, deixant suficient espai -mig metre entre planta i planta-. I a dins de cada forat es posen tres o quatre faves, que prèviament s'han posat en remull. Generalment es posen en línia, de manera ordenada. En el meu trosset m'han cabut tretze plantacions, ordenades en tres fileres rectes. Per a saber on està cada planta, quan s'ha fet el forat, s'han deixa les llavors i s'han tornat a tapar amb terra -ben tapades, sense manies-, al costat es clava un pal o una canya, per saber on està la planteta.

Regar: Després, segons m'han dit els tios, no fa falta regar-ho immediatament. La qüestió de la regularitat de regar les faveres encara no la tinc clara.

Brots: Els brots de la planta, si no va malament la cosa, comence a eixir al cap d'unes dos setmanes d'haver-les soterrades. Ara bé, que broten no vol dir que comencen a traure fruit de seguida. 

Fruit: Les faveres no necessiten, com els fesols o les tomaques, que es lliguen en canyes. Mira qué apanyades. Les deixes, i procures que tinguen bona cosa d'aigua. I a pasqua (o abans, segons el Tio Missero) a fer guisaos.